Saturday 15 September 2012

4 Tahun, Aku Still Budak Baru

4 tahun dalam dunia photography, aku rasa aku still budak baru. Kadang kadang ada photographer yang pakai gadjet high class, sudah berlagak seperti otai. Bila ditegur, katanya aku ni budak baru. Tegur tu tanda sayang. Kita belajar dari pengalaman orang lain. Bukan ke pengalaman tu pun satu ilmu?

"Ambil gamba ni jangan pikir pasal orang lain, jangan pikir nak pujian, jangan pikir sangat untuk orang menangis atau syahdu nak mampus, gambar macam ni selalunya adalah "moment" , kengkadang moment ni datang dengan sendiri, back to basic, kalau kita ada ilmu asas dalam fotografi insyallah ia banyak membantu.. kalau nak ada penceritaan dalam gambar, banyakkan jumpa otai dari photojurnalis, street photo , still life dan press photographer.. diaorang banyak ilmu dan ada soul dalam penceritaan dalam gamba" - Kukubesi manipulasi

Bagi yang baru nak berjinak, jangan malu dengan gadjet anda. Gadjet tu tak menjanjikan apa2, tapi skill dan pengalaman tu yang menjanjikan kepuasan. Pedulikan apa orang kata. Bila mcm ni, aku teringat kata-kata Zamin Omar, photographer dari Penang yang sangat rendah diri, time tu aku pm inbox dia dekat fb, 5 September 2012. Ayat dia yang betul2 menyebabkan aku respect sangat dengan dia :

"pedulikan apa org kata.kita bos,brg kita,kederat kita,rezeki kita.setiap manusia Allah da tetapkan rezekinya masing2" - Zamin Omar

So, yang ada kamera tu, teruskan dengan minat korang. Nak jadi yang terbaik, buat dari yang lain. Bukan maksud aku buat benda x elok. Kene saman aku nanti. Buat sumting untuk kepuasan diri. Dan yang penting, respect sesama photographer, jangan berlagak xtentu pasal. ANNOYING OKAY !



First camera aku pakai,canon 1000d plus 18-55mm plus nissin di622 . Aku pun start dari bawah, kita belajar, kita puas !

No comments:

Post a Comment